Sunday 30 September 2012

MOUNTAIN OR ALTITUDE SICKNESS (AMS)


MENDAKI GUNUNG
Kenikmatan mendaki gunung dan puncak-puncak ketinggian di dunia memang tidak dapat di gambarkan ia merupakan harapan dan impian ramai orang. Namun demikian berada di puncak-puncak gunung di dunia ada bahaya/risiko yang biasa dialami manusia iaitu bahaya timbulnya penyakit kerana berada di ketinggian (Altitude or Mountain Sickness). Penyakit ketinggian terjadi pada sesetengah orang ketika berada di ketinggian minima 2.500 m dpl, tetapi gejala serius biasa tidak terjadi hingga  ketinggian 3.000 m dpl. 
Penyakit Akut di Pegunungan (Acute Mountain Sickness (AMS)) ini sebenarnya lebih sering terjadi pada peserta muda yang terlalu bersemangat karana mereka lebih cenderung untuk mencuba melakukan pendakian cepat dengan berlari menaiki gunung . Mengikuti petunjuk umum pendakian jauh lebih baik (dan lebih menyenangkan) untuk menghindari penyakit AMS dengan merancang jadual yang baik .
Apa itu Ketinggian (High Altitude) ?
Sukar untuk menentukan siapa yang mungkin akan terpengaruh oleh penyakit AMS kerana tidak ada faktor-faktor tertentu seperti usia, jenis jantina, atau sebagainya berkemungkinan seseorang itu mendapat AMS. Tidak semua orang akan mendapat AMS ini.
Kebanyakan orang mampu naik ke 2.500 meter dpl. dengan kesan yang minima atau tiada kesan. Jika kita telah berada di ketinggian yang sebelumnya tanpa masalah.  Jika kita belum sampai ke ketinggian seterusnya, kita harus berhati-hat.
Altitude mempunyai banyak definisi. Secara umumnya altitude bermaksud jarak yang diukur mengikut ketinggian. Ketinggian tersebut diukur bermula daripada aras laut menjulang ke atas.

Menurut teori altitude, kadar ketinggian yang bertambah akan mengurangkan paras oksigen di dalam udara. Semakin tinggi seseorang itu meninggalkan aras laut, dadanya akan bertambah sesak kerana tidak mendapat bekalan oksigen yang mencukupi. 

Menurut teori ni, sesetengah orang yang tidak mempunyai daya tahan dengan kekurangan oksigen apabila berada di tahap ketinggian yang tertentu akan mengalami sesak dada dan beberapa symptom lain seperti bengkak kaki, bengkak muka, bengkak tangan, pening-pening kepala, bengkak otak, muntah-muntah, peningkatan kadar cecair di dalam paru-paru, pengsan dan sebagainya. Tambah mengerikan lagi, penyakit ini boleh meragut nyawa pengidapnya. 

Penyakit yang dikaitkan dengan altitude dinamakan acute mountain sickness atau sindrom penyakit pergunungan yang akut. Mana-mana pesakit yang dijangkiti dengan sindrom ini dinasihatkan untuk kembali kepada paras muka bumi yang sesuai untuk memulihkan keadaannya. 

Oleh sebab itulah, para pendaki gunung yang tinggi seperti Gunung Everest akan menggunakan tangki bantuan oksigen untuk sampai ke kemuncaknya yang berketinggian 8,848 meter (29,029 kaki) daripada aras laut.

Begitu juga pesawat tempur pejuang yang juga mempunyai bekalan oksigennya yang tersendiri untuk mengelakkan pemandu daripada terkena sindrom hytoxia iaitu sindrom kekurangan oksigen di dalam darah akibat daripada ketinggian altitude.
BEBERAPA PEDOMAN DASAR UNTUK PENCEGAHAN AMS:
  • Jangan berlari atau mendaki terlalu cepat untuk ketinggian tinggi.
  • Jika kita mendaki terlalu cepat, jangan terlalu percaya diri atau bergerak lebih tinggi selama 24 jam pertama.
  • Jika kita mendaki di atas 3.000 meter dpl, hanya meningkatkan ketinggian 300 meter dpl dengan per hari dan mengambil masa rehat untuk menyesuaikan diri.
  • Mendaki ke tempat tinggi dan tidur di tempat yang lebih rendah!  Kita bisa naik lebih dari 300 meter dpl dalam satu hari selama kita kembali turun dan tidur di ketinggian yang lebih rendah rendah.
  • Jika kita mulai menunjukkan gejala penyakit AMS, jangan mendaki lebih tinggi sampai gejala penyakit berkurang.
  • Jika gejala meningkat turun ke tempat yang lebih rendah.
  • Perlu diingat bahwa orang yang berbeza ketahanannya berada pada ketinggian yang berbeza. Pastikan setiap orang dalam kumpulan kita benar-benar mampu menyesuaikan dengan iklim dan ketinggian sebelum mendaki ke tempat yang lebih tinggi.
  • Tetapkan amalan minum dengan baik. Aklimatisasi sering disertai dengan kehilangan cairan, sehingga kita perlu untuk minum banyak air untuk tetap minum dengan baik (setidaknya 4-6 liter per hari). Membuang air kecil (urin) dengan kerap dan jernih, kuning pucat.
  • Tenang dan tidak  berbangga diri sendiri ketika kita pertama kali sampai hingga ketinggian tertentu. Tapi beraktiviti di siang hari adalah lebih baik daripada tidur kerana pernafasan menurun ketika tidur, memburukan lagi gejala.
  • Hindari tembakau, alkohol dan ubat-ubatan  termasuk, barbiturat, penenang, obat tidur dan  dihydrocodeine. Ini lebih lanjut menurunkan rentak pernafasan ketika tidur yang mengakibatkan memburuknya gejala.
  • Makan makanan berkalori tinggi .
  • Ingat: Aklimatisasi dihambat oleh kelelahan, dehidrasi, dan alkohol.

No comments:

Post a Comment