Monday 17 September 2012

Perlu tahu ketika & selepas aktiviti lasak

Kenapa saya kejang ketika berlatih?

Ada banyak penyebab kejang, yang paling biasa adalah disebabkan kebocoran kalsium disebabkan latihan dan juga kekurangan garam. Bagi yang melakukan ulangan yang tinggi, boleh tambahkan makanan tambahan potassium sebelum memulakan latihan.



Apakah yang sesuai diambil selepas latihan?

Benda pertama diperlukan badan adalah glukosa. Badan sudah kehabisan glukosa dan simpanan glikogen jika melalui latihan yang betul, jadi memerlukan gantian. Karbohidrat juga diperlukan untuk meneruskan membakaran lemak. Jika mengambil protein whey selepas latihan, ada kemungkinan ianya akan ditukarkan ke tenaga. Jadi berlaku pembaziran di situ. Antara cadangan saya, bawa pisang ke latihan dan makan selepas latihan. Jika ingin minum protein whey, 30 minit hingga 2 jam selepas latihan. Jika ada menggunakan makanan tambahan yang lain, boleh amik BCAA selepas karbohidrat dan diikuti glutamine, dan akhir sekali protein whey.



Apakah air yang sesuai diminum ketika latihan?

Air yang sesuai diminum ketika latihan adalah air sejuk 2-4 darjah selsius. Kenapa? Kadar mengosongkan perut untuk air bersuhu rendah adalah lebih tinggi berbanding air panas. Air diserap di usus bukan di perut. Pernah tak berlatih selepas minum air suam, merasakan air bergoncang-goncang di perut? Dalam latihan, kita mengeluarkan banyak air dan perlu digantikan segera. Air sejuk dan bukan air ais. Bagi yang menyasarkan bakar lemak, elakkan air bergula termasuk isotonik ketika latihan jika tidak perlu.

No comments:

Post a Comment